garn · inspiration · tankar

Tunisisk spetsvirkning

För ett tag sen köpte jag av en slump (vem försöker jag lura?) ett turkos spetsgarn utan att ha någon tanke på vad jag skulle göra av det. Efter att ha surfat runt på ravelry och pinterest kom jag fram till att jag skulle göra venussjalen av Aoibhe Ni. Eftersom jag bestämt mig för att, under 2016, utmana mig själv och lära mig flera olika virktekniker var venussjalen ett bra alternativ eftersom man använder tekniken tunisisk virkning. I vanliga fall när man virkar tunisisk virkning använder man en speciell sorts virknålar som är mycket längre än vanliga virknålar. Venusmönstret är dock designat så man aldrig har fler än 10 maskor på nålen samtidigt vilket gör att man kan använda en vanlig virknål. Detta passade mig utmärkt eftersom jag helst virkar med en ergonomisk nål.

När jag köpt mönstret laddade jag ner det och skrev ut. Sen satt jag och såg ut som ett stort frågetecken en lång stund. Att läsa virkmönster på engelska är inga problem för mig, men detta mönstret var skrivet på ett helt annat sätt. Lösningen blev att kolla på några instruktionsvideos på youtube och leta info på nätet. Till sist lyckades jag förstå hur jag skulle göra och jag satte igång. När jag väl lyckats kläcka koden till hur jag skulle göra var det ett relativt enkelt mönster där man upprepar samma sak om och om igen.



Jag hade vid det här lager läst flera kommentarer på ravelry att varv åtta, vilket är det första varvet med ”solfjädrar” var komplicerat, men jag tyckte det flöt på bra. Det kluriga var att förstå hur diagrammet skulle läsas.


Sjalen var ganska kompakt när den virkades och det framgår tydligt i mönstret att den bör blockas när den är färdig.


Jag valde att strunta i både cnupps och picoer och istället virka fast pärlor på kanten. Ännu ett nytt moment för mig.


Sen var det dags för blockning. Efter att jag spänt ut nästan hela sjalen insåg jag att jag borde lagt överkanten som ett V och inte rakt, men jag lät den vara.



Som ni ser framträder spetsmönstret väldigt bra efter blockningen.

Mönstret finns att köpa här:

http://www.ravelry.com/patterns/library/venus-10

Kommentera

